vintage_kona_electric’s diary

真空管をはじめとした今では珍しいもの?を綴る日記です。

業務用風アンプ ### WE311A(B) Single Amp ###


Hello!!!!!

WE311A(B) Single Amp
Output power: 2W

Power Tube : WesternElectric 311B
Pre Tube : Northern Electric 403B
Rectifire Tube : RCA 5V4G

イメージ 1

こんにちは♪
アンプ作りました~♪

Hello
making amplifer

イメージ 9

今回は業務用アンプをイメージしてみました

I imagined professional use amplifier.

イメージ 10

雰囲気は出ているでしょうか?(笑)
初段は403B(6AK5)を使い、出力管は311B(311A)を使っています
整流管は大好きな5V4G(A)です

Is this AMP having any atmosphere like pro using? 
I have used 403B and 311B for pre tube & output tube.
I like 5V4G so much at the Rectifires .

イメージ 5

回路図です
ちょこっと奇天烈な回路が電源部にあります(笑)

This is the circuit diagram drawn by me,
This circuit diagram have unusual portion.

イメージ 11

整流管の使い方、変ですよね!
実は購入したトランスの電圧が足りず、どんな整流管をつかっても必要な電圧を稼げませんでした。
最強の5AR4でもダメでした(笑)
そこで、泣く泣くダイオード整流にしたわけですが、せっかく整流管のスペースがあるのにもったいない!・・・・そして、色々考えていました
すると、書籍『米国系真空管アンプのすべて』に出力管側からみた電源部を真空管整流にするという奇天烈な回路が載っていました
これは使える!
というわけで今回、整流管は交流から直流を得る仕事はしていません(笑)
でも立派にプレートとカソードの間を電子が飛んで、電流も流れてるわけです!
そして、傍熱管の恩恵も受けられます
音質に変化が出るかどうかはどうでしょう???(笑)

How to use about a rectifier tube is unusual in this amplifier.
This transformer was insufficient for voltage at this amplifier.
Any rectifier tubes (5AR4,5R4,5Y3,etc...) were not able to use.
Then,I decide to use silicon diode.
But I has noticed that the space of amplifier is remaining.
The method  of using both a rectifire tube and silicon diode for the power part appeared in the book:''All of U.S.A's tube amp''.
Amazing method!!!!
This amplifier's rectifier tube is not working about Rectification.
But the electrons are moving between plate and cathode .
Cathode type rectifier tube's benefit can be received. 
Does this amplifire get sound quality like using rectifier ?


イメージ 4

スイッチが2個付いています(笑)
これは当初、CK1006というガス整流管を使おうと思ったのですが、ダイオード並みの早さで整流が始まるため、ヒーターの立ち上がりが遅い311A(B)を使っていることと、整流管のプリヒートもかねて設置しました
でも、なんと!
CK1006はどうやら140Vそこらでは動作しないようで、使い物になりませんでした
電流は75mA以下でもヒーターを使えば使えることは分かっていたのですが、最低電圧はまったく考えていませんでした
ただ手をかざすと動くこともあり、まったくもってよく分からない奴です(笑)
今度は、光り物球と組み合わせて動かしてみたいと思います!

This amplifier has two switch.
I thought to use CK1006 gas tube.
But this tube was not working for low voltage : 140V.
I have understood by tube manual that CK1006 is working on 75mA or less with using heater .
But CK1006 was working when my hand touched glass.
Amazing tube!!
When I will make amplifier next time ,I use this tube with shining tube :something like VT-25(10) .

イメージ 12

パワートランスとは別にヒータートランスが2個入っています。
半端な電圧の311A、329Aを両方使えるようにする為です
真ん中の小さなヒータートランスはCK1006用に用意したのですが、今は飾り状態です。。。
違う整流管も使うかもしれないので、とりあえず置いてあります

This amplifier has two transformers except a power transformer .
It is for using the hard to treat voltage :311A & 329A.
The transformer of center is not working,
Because I purchased it for CK1006.
It has saved in order to use some day.

イメージ 2

特別な部品は使っていませんが、コストを考えて選んだものがほとんどです(笑)
本当はスプラグとかオイルコンが良いです!

Since cost was thought as important, I'm not using special parts,
I hoped to using capacitor ''Spraue'' or ''Oil paper'' . 
But these capacitors are so high price.

イメージ 3

イメージ 7


ボリュームだけは、いつもアルプスの2連デテントです
操作感が好きです
音も一番しっくりきます

I use always ALPS twin volume. 
Operativity is very nice!
Sound is so nice too.

イメージ 6

今回、業務用風(笑)にするため、トランスカバーを付けています
安全面も!

I made transformer's cover .
Like Pro use Amplifier!!
Safety!





WE311A(B)を使った今回のアンプ、出力は2W程ですが、なかなか聞かせてくれるアンプに仕上がりました
これなら思いっきりポールのライブが聞けそうです!

WE311A(B)'s amplifier has 2W output.
This amplifier is so nice sound like WesternElectric :- )) !!!!
This amplifier has played nice sound about Paul McCartney's music.

イメージ 8

それでは今日もすこーし夜更かし
これだから真空管アンプ作りはやめられないんだ

It sits up late at night today.
In order to listen to music by this amplifier.
I cannot stop making a tube amp.
Because a tube amp is wonderful!!!!!

Thanks for long time reading.